Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

امکان سنجی بازار و موانع آن در ایران

علی نیاکان


چکیده: انجام مطالعات امکان‌سنجی کاربردی در بخش بازار همواره با تنگناها، موانع و محدودیتهای بسیار همراه است که توجه نکردن به این موارد، در بسیاری از موارد نتایج کاربردی مطالعات بازار را به شدت منحرف خواهد کرد. در این پژوهش تلاش شد تا براساس تجارب گذشته و با اتخاذ نگرشی متفاوت، برخی از تنگناها، موانع و محدودیت‌های فراوری محقق و کارشناس تحلیل‌گر بازار، با تفکیک آن تحت دو سرفصل تنگناها و موانع ساختاری و سپس تنگناها و موانع اجرایی، مورد بازنگری و تأمل دوباره قرار گیرد.

ادامه مطلب ...

مدیریت و رهبری

مؤلف: دکتر سید محمد میر کمالی


خلاصه کتاب: گردآورندگان: سعیده هدایتی، آزاده محمودیان- تهمینه کراچیان- نشر سیطرون- مدیریت و رهبری از ارکان سازمان و جامعه است. مدیریت آموزشی در بین سایر انواع مدیریت از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اصولاً علم متعلق به فرد یا جامعه خاصی نیست ولی هدف اساسی علوم حل معما ها و مشکلات فیزیکی، اجتماعی و... زندگی انسان ها است. علوم باید در درجه اول در خدمت مشکلات و مسائل خاص مردم هر جامعه باشد.
مدیریت یک امر ذاتی یا اکتسابی است؟
سعی بر این است که در آخر این مطالب بتوانیم پایه های علم رهبری و مدیریت خود را رهبری کنیم. ( دکتر سید محمد میر کمالی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران )
فصل اول: مفاهیم ، اهمیت و اهداف مدیریت آموزشی

ادامه مطلب ...

موانع و چالش های فراروی مدیریت دانش

مرضیه شجاعی

چکیده : امروزه برخورداری از اطلاعات و دانش روزآمد به موقعیتی استوار برای ادامه حیات فردی و اجتماعی تبدیل شده و حتی توان رقابت در بازار منوط به کسب توسعه دانش فردی و سازمانی است تا حدی که دانش جزئی اساسی از سرمایه، تلقی شده است ، به منظور استفاده بهینه از سرمایه دانش در سازمانها، رشته جدیدی از مدیریت بنام ،مدیریت دانش  پدید آمده است تا ضمن بهبود بخشیدن به فرایندهای دانش و با پیوند بین استراتژی سازمان و استراتژی مدیریت دانش در تامین دانش مناسب در زمان مناسب برای فرد مناسب به حفظ مزیت رقابتی سازمان کمک کند. امروزه به خوبی مدیران به اهمیت دانش و مدیریت دانش در سازمانها واقف شده اند ، بسیاری از آنان به دنبال پیاده سازی سیستم مدیریت دانش در سازمان خود هستند ، در عین حال آنان نگران این هستند که نتوانند سیستم مذکور را در سازمان خود پیاده کرده و در نتیجه مدیریت دانش در سازمانها آنها با شکست مواجه شود،در مقاله حاضر ضمن اشاره به منافع حاصل از پیاده سازی مدیریت دانش ، چالش ها و موانع موجود  از قبیل  تکنولوژی ، موانع فرهنگی، ساختار سازمانی ، کنترل و فرماندهی ، فقدان انگیزش و ... را بررسی کرده  ودرآخر به این نتیجه رسیده شده که در پیاده سازی مدیریت دانش سازمانها با توجه به مزایای بی شمار ناشی از اجرای مدیریت دانش ، بایستی اقدام به شناسایی موانع موجود بر سر راه بکنند و قبل از هر اقدام عجولانه و آتی زدگی در این زمینه تحقیق بیشتری انجام داده   تا زمینه کاهش  موانع و افزایش موفقیت سیستم مذکور بوجود آید . ضمن آنکه روش تحقیق حاضر کتابخانه ای و نتایج حاصل از تحقیق با مطالعه کتب و مقالات بدست آمده است .
کلمات کلیدی :
مدیریت دانش ، فواید  مدیریت دانش ، چالش ها ، شکست مدیریت دانش
ادامه مطلب ...

آیا از سه راهکار روانی در پیامها و تبلیغات خود برای فروش استفاده

اگر شما فروشنده ای هستید که با شرکت های مختلف در ارتباط باشد یا شرکتی هستید که به افراد خدمات ارائه می کنید، در هر صورت گاهی مجبور خواهید شد که ارزشهای خود را از طریق تبلیغات نوشتاری، تلویزیونی، تماس های تلفنی و یا حضور در جلسات به اطلاع مشتری برسانید.
موفقیت در توجیه مشتریان، موفقیت در تجارت است.
خبر خوش آنکه برای تهیه یک پیام تأثیرگذار احتیاجی نیست که شما یک نویسنده یا سخنران حرفه ای باشید. به آسانی می توانید با استفاده از 3 راهکار زیر نتایج غیر قابل باوری را بدست آورید.
راهکار شماره 1: الگوهای ذهنی مخاطب را به هم بریزید

ادامه مطلب ...

آسیب شناسی سازمانی

نویسنده : آندرو مانزینی

خلاصه کتاب- مترجمان: علی عطافر، مرضیه قبادی پور، سعید آنالوئی- ناشر: انتشارات موسسه علمی دانش پژوهان برین- نوبت چاپ تابستان 85 - تلخیص: منیره علیپور-  برنامه ریزی راهبردی: اصولاً برنامه ریزی راهبردی، کامیابی بلند مدت است. یک عامل کلیدی برای اطمینان از موقعیت رقابتی سازمان، توانایی در برنامه ریزی مسیر آینده سازمان به طور واقع بینانه و موثر می باشد. آسیب شناس در چارچوب راهبردی، باید (هم با برنامه ریزی طولانی مدت و هم با برنامه ریزی میان مدت) اقداماتی را به طور نظام مند و اثربخش از حال تا آینده تحت عنوان اهداف راهبردی معنادار انجام دهد. آسیب شناس نباید برنامه ریزی عملیاتی کوتاه مدت را هم فراموش کند. همچنین، به منظور اطمینان از پیشرفت هماهنگ در اهداف شرکت، باید همه سیستم های برنامه ریزی در سازمان یکپارچه شوند.
ادامه مطلب ...

عوامل کلیدی موثر در موفقیت زنجیره تامین

دکتر احمدرضا کسرایی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز دانشکده مدیریت
مسعود ناظری دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد تهران مرکز

چکیده:
در فرآیند تولید مجموعه عوامل داخلی و خارجی سازمان بایستی به شکل موثر نقش ایفا کنند تا اهداف سازمان به خوبی و با اثربخشی تحقق یابد. در این راستا تامین کنندگان در تامین نرم افزارها، دانش فنی، مواد اولیه و خدمات نقش مهمی در رقابتی شدن سازمان به عهده دارند. امروزه در سازمان های برتر تامین کنندگان به عنوان یکی از  عوامل توانمند کردن سازمان به شکل عملیاتی و واقعی مورد توجه قرار گرفته اند و این اقدام و عمل نشات گرفته از این تفکر است که تولید با کیفیت و کسب مزیت رقابتی بدون تامین کنندگان کیفی، دلسوز و وفادار تقریبا غیرممکن و یا حداقل در درازمدت امکان پذیر نیست. یکپارچگی در سازمان ها بین عوامل تولیدی و تامین کنندگان و همچنین مشتریان باعث کاهش چشمگیر ضایعات در همه سطوح سازمان می شود که این به نوبه خود کاهش شدید هزینه ها را به دنبال می آورد. کاهش هزینه ها در کنار ارتقاء کیفیت ارائه خدمات و محصولات در واقع همان مزیت رقابتی یک سازمان می باشد که تداوم زندگی یک سازمان را تضمین می کند. در این مقاله ما قصد داریم بعد از توضیح مختصری درباره زنجیره تامین و ویژگی های آن، به تشریح متغیرها و عوامل کلیدی موثر در موفقیت زنجیره تامین بپردازیم و پیشنهاداتی را برای بهبود زنجیره ارائه کنیم.
 
کلید واژه ها:
زنجیره تامین، مدیریت، مشتری، یکپارچه سازی، نظام اطلاعاتی ادامه مطلب ...

سید نوید نوربخش - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

چکیده

این مقاله می کوشد تا عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده ی الکترونیکی را از لحظه ی پیش از ورود به فروشگاه الکترونیکی تا پس از وقوع خرید ، مورد شناسایی قرار دهد.تاثیرات مثبت و منفی  هریک از مؤلفه ها بررسی شده و همچنین به تفکیک در مورد اثر مخاطره ی درک شده و کیفیت پایگاه اینترنتی طراحی شده بر رفتار مشتریان الکترونیکی صحبت به میان آمده و راهکارهای مناسب ارائه گردیده است.
واژگان کلیدی : اینترنت ، تجارت الکترونیکی ، رفتار مصرف کننده ، خرید الکترونیکی ، رفتار خرید
 

ادامه مطلب ...

عوامل اثرگذار برعملکرد زنجیره تأمین

علی قلی پور سلیمانی*، کامبیز شاهرودی**، اسماء سلیمی چمکاکایی

:چکیده

بهبود عملکرد زنجیره تأمین، یکی از مهمترین موضوعات برای آن دسته از شرکت هایی است که در پی کسب مزیت های رقابتی هستند. زنجیره های تأمین سیّال هستند و به طور پیوسته خود را با تغییرات موجود در عرضه و تقاضای محصولاتی که با آنها سر و کار دارند، تنظیم می کنند. برای دستیابی به عملکرد مورد انتظار از زنجیره های تأمین نیاز است که شرکت، عملیات های خود را به صورت روزانه نظارت و کنترل کند. در این مقاله بر آنیم که ضمن تشریح مدل ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین بهاتناگار و اس سو هال به معرفی عوامل مؤثر بر عملکرد زنجیره تأمین بپردازیم.
واژگان کلیدی: زنجیره تأمین، مکان یابی تولید، عدم اطمینان زنجیره تأمین، عملکرد زنجیره تأمین ادامه مطلب ...

مطالعه رفتار پس از خرید مصرف کننده

محمد نظریان
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد علوم وتحقیقات، تهران

چکیده
تبلیغاتچی های ماهر و بازاریابان زبردست می دانند که فروش، پایان رابطه با مشتری نیست و در واقع آغاز یک رابطه ی بلند مدت با وی، جهت ترغیب به خریدهای بعدی و توسعه نام تجاری مزبور در میان سایر مصرف کنندگان از طریق توصیه محصول مزبور به ایشان است. زمانی که محصول خریداری می شود، مصرف کنندگان توقع نتایج معینی از خرید خود دارند. در این مقاله به مطالعه رفتار پس از خرید مصرف کنندگان با رویکردی بر رضایت و وفاداری آنان، رفتار شکایت آمیز آنان و تغییر مصرف از یک نام تجاری می پردازیم.
واژه های کلیدی:
رفتار مصرف کننده۱، رفتار پس از خرید۲، رضایت مصرف کننده۳، رفتار شکایت آمیز۴، تغییر نام ونشان تجاری۵٫

ادامه مطلب ...

بررسی اهمیت بازاریابی رابطه مند و درگیری ذهنی مصرف کننده در زمین

آتنا طهماسبی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات تهران

زمستان ۱۳۸۹
چکیده
هدف این مقاله کشف عواملی است که منجر به نمودار شدن بازاریابی رابطه مند در عمل و علم می¬شود و اینکه چه عواملی به طور محتمل جهت گیری آینده بازاریابی رابطه مند را تغییر شکل می¬دهند. درک حرفه¬ای وعلمی بازار، اهمیت بازاریابی رابطه مند برای شرکت¬های معاصر است و هنوز استراتژی¬ها و فنون بازاریابی رابطه مند به عنوان زمینه¬ای خاص مطرح هستند.
با توجه به نقش خدمات و کیفیت ارائه شده همراه آن، مشتریان عمدتاً به علت این که خدمات قابل لمس نیستند آن ها را نادیده می گیرند سازمان ها با در نظر گرفتن رضایت مشتری هم فروش خود را چندین برابر می کنند و هم نوعی رابطه دوستانه بین مشتری وسازمان ایجاد می کنند.
همچنین این مقاله به بررسی بازاریابی رابطه مند و درگیری ذهنی مصرف کننده در مورد مزایای ارتباطی ادراک شده در انواع خدمات می پردازد.
واژگان کلیدی
بازاریابی رابطه مند، درگیری ذهنی مصرف کننده، کیفیت خدمات

ادامه مطلب ...

خرید وسواسی

مریم اجلالی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

چکیده:
اخیراً‌خرید وسواسی موضوع مقالات متعدد پژوهش مصرف‌کننده و دیدگاه‌های روان‌پزشکی شده است. و این نوع خرید توسط برخی از محققان به عنوان اجبار و توسط دیگران به عنوان اعتیاد شناخته شده است. راه‌حل‌های مشترک این مشکل درمان دارویی، شرکت در گروه‌های خودکفا و درمان شناختی- رفتاری شناسایی شده است.
هدف این مقاله این است که به طور انتقادی برچسب خرید اجباری زدن را به منظور درمان‌سازی پزشکی از هر دو منظر کنترل اجتماعی پزشکی و غیر پزشکی انحراف مصرف‌کنندگان بررسی نماید. به عقیده ما کوشش برای طبقه‌بندی خرید وسواسی به عنوان یک بیماری روند جاری درمان‌سازی پزشکی مسائل رفتاری را نشان می‌دهد که ممکن است در چهارچوب وسیع‌تری از پدیده‌های مرتبط مانند بحران‌های مالی سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ و اقتصاد مصرف محور آمریکای شمالی بهتر درک شوند. (Lee & Mysyk, 2004, 1709)
لغات کلیدی: خرید وسواسی، درمان‌سازی پزشکی، برچسب زدن، اختلال، بحران.

ادامه مطلب ...