(تأملاتی ژئو اکونومیکی)
فرهنگ سازمانی بعنوان پدیده ای که نقش گرفته از سیاستها و رویکردهای
مدیران رده بالای سازمانی می باشد از جمله عوامل ساخته شده توسط منابع
انسانی سازمان است. اگر سازمان را بصورت یک سیستم در نظر بگیریم، این
سیستم از خرده سیستمهای گوناگونی تشکیل شده است که یکی از مهمترین انها
خرده سیستم منابع انسانی می باشد و فرهنگ سازمانی بعنوان پدیده ای که نقش
گرفته از سیاستها و رویکردهای مدیران رده بالای سازمانی می باشد از جمله
عوامل ساخته شده توسط منابع انسانی سازمان است. صاحب نظران نسبت فرهنگ
سازمانی را همچون نسبت شخصیت به فرد می دانند که نقش مهمی در شکل گیری
رفتار ( فردی و سازمانی) دارد.
فرهنگ
سازمانی به دلیل ماهیت اثر گذاری قوی که می تواند بر رفتار و عملکرد و
اعضاء سازمان داشته باشد. نقش مهمی در کنترل درونی رفتارهای کارکنان دارد.
ریان چین: دانشجوی دوره فوق دکتری وعضو گروه تحقیق درارتباط با " شهرهای هوشمند "
برگردان : کاشفی امیری
رای ساختن اتومبیل های آینده ، نیاز به ساختن شهرهای آینده داریم .
چگونه می توان طراحی شهری را با طراحی های خودروها انجام داد ؟ امروزه اتومبیل ها بطور فزاینده توسط بهره برداران ساکن در شهرها جابجا می شوند. براساس گزارشی در سال 2007 در آمریکا پدیده رشد جمعیت ومهاجرت برای اولین بار درتاریخ موجب شکاف بین مناطق شهری وروستایی شده است . این روند درچند دهه آینده نیز ادامه یافته وموجب شهرگرایی بیشتر در جهان خواهد شد .در سال 1950 نیویورک تنها شهر میلیونی( با جمعیتی معادل 10 میلیون نفر) در روی کره زمین محسوب می شد . وامروزه تقریبا 25 شهر میلیونی در کشورهای در حال توسعه ظهور نموده اند . برای مروربراین روند فقط کافی است نگاهی بیاندازیم به شهرگرایی ومهاجرت روستاییان فقیر به مناطق شهری در کشور چین برای فرصت های اقتصادی بهتر . متخصصین جمعیت شناس معتقدند که در دهه های آینده بیشترین رشد شهرنشینی در آسیا وآفریقا اتفاق خواهد افتاد .
ادامه مطلب ...
چکیده: بهبود مستمر عملیات، فرایند دستیابی به محصولات بهتر و قیمت
تمام شده ارزانتر در عملیات تولید و فروش است و به عنوان یک هدف
راهبردی(استراتژیک) مقوله هایی از کنترل جامع کیفی ، افزایش کارایی ،
ازدیاد اثر بخشی، ارتقای بهره وری ،کاهش هزینه و حذف اقلام معیوب (ضایعات)
از فرایند تولید را شامل می شود.
چکیده: بهبود مستمر عملیات، فرایند دستیابی به محصولات بهتر و قیمت تمام شده ارزانتر در عملیات تولید و فروش است و به عنوان یک هدف راهبردی(استراتژیک) مقوله هایی از کنترل جامع کیفی ، افزایش کارایی ، ازدیاد اثر بخشی، ارتقای بهره وری ،کاهش هزینه و حذف اقلام معیوب (ضایعات) از فرایند تولید را شامل می شود. صاحب نظران امروزه عقیده دارند که تولید تابعی از فعالیت و فعالیت تابعی از مصرف منابع است و این منابع محدود و کمیـاب هستند. بـنابرایـن کنـترل فعـالیت و تـرکیب بهینـه عـوامل تولید از مبانی بهبود عملیات به شمار می روند.تصمیم گیری برای بهبود عملیات ،نیازمند اطلاعات در حوزه حسابداری مدیریت است و سیستم هزینه یابی، انعطاف مناسبی را بر حسب نیاز مدیران و مقتضیات محیط میطلبد.در رویکرد مدیریت بر مبنای فعالیت (ABM ) هزینه یابی مبتنی بر تولید گروهی محصولات است نه تاکید بر تولید واحد محصول. پس مدیریت بر مبنای فعالیت، مستلزم کاربرد سیستم کنترل جامع کیفی در محیطی مبتنی بر شناخت و کنترل فعالیت است.
ادامه مطلب ...اثر بخشی تبلیغات، یکی از مسایل بسیار مهم در قلمرو تبلیغات است. به عبارت دیگر مشخص کردن اینکه تبلیغی که ما بودجه زیادی برای آن صرف کردهایم تا چه حد ما را به هدف هایی که تعیین کردهایم رسانده است؟ آیا برنامه تبلیغاتی توانسته است هدف های ارتباطی و هدف های فروش ما را تحقق بخشد؟ آیا به نتایجی که می خواستیم رسیدهایم؟ آیا اساسا تبلیغات ما در جهت هدف حرکت کرده است؟ برنامه تبلیغاتی باید مرتبا آثار ارتباطی و نتایج فروش تبلیغات انجام شده را مورد ارزیابی قرار دهد و ببیند آیا اساسا تبلیغ توانسته است با مخاطب ارتباط برقرار کند؟ متاسفانه موضوع ارزیابی اثر بخشی تبلیغات، در کشورها کم تر مورد توجه قرار گرفته و معدود شرکت هایی را می توان دید که تبلیغات خود را از نظر اثربخشی ارزیابی کنند. شاید اگر تبلیغات کشور ما از نظر اثربخشی ارزیابی می شد، کم تر شاهد تبلیغات غیرفنی، غیر هنری و غیرعلمی بودیم و شاید تقلیدهای کورکورانه کم تر انجام می گرفت و احتمالا اعتماد شرکت های تولیدی به انجام تبلیغات بیش تر می شد.
ادامه مطلب ...