ایا می توانید تصور کنید که در سن 90 سالگی همراه نوه های خود به کوهنوردی بروید و قدرت بدنی شما از افراد 20 ساله بیشتر باشد؟ و بتوانید از این راه میلیون ها دلار درآمد کسب کنید؟
یکی از قهرمانان زیبایی اندام، جک لالن Jack LaLanne به تازگی به سن نود سالگی رسیده است. او حتی در این سن آمادگی جسمی کاملی دارد و هنوز هم در حال کسب درآمد از همین راه است. چگونه ممکن است؟
اخیرا دولت آیین نامه ای را مبنی بر دورکاری (Teleworking) به سازمانهای دولتی ابلاغ کرده است. هدف از این طرح کاهش هزینه های جاری؛ کاهش مسافرتهای کاری و درنتیجه کاهش ترافیک شهری و صرفه جویی در مصرف سوخت و درنهایت کاهش جمعیت شهرهای بزرگ ذکر شده است. ما در این نوشته ثابت خواهیم کرد که در شرایط کنونی ایران، دورکاری نه فقط هزینه های دولت را کم نمی کند، بلکه با افزایش پیچیدگی اداری و سیستمهای نظارتی، هزینه ها افزایش یافته و بهره وری نیز از میزان کنونی کمتر خواهد گردید.
دورکاری چیست؟
دورکاری بدین معناست که کارمند اداره وظایف خود را بدون حضور فیزیکی در محل اداره انجام دهد. در این طرح کارمند به اداره نمی آید و کار خود را در جایی دور از آن، مثلا خانه، انجام می دهد. ارتباط کارمند با اداره، بوسیله اینترنت، تلفن، ایمیل و امثال آن برقرار می شود.
تاریخچهء ایجاد بانک مرکزی: شکلگیری بانک مرکزی به قرن 17 میلادی
مربوط میشود. نخستین بانک مرکزی دنیا، ریکز بانک سوئد بود که سال 1656
میلادی تاسیس شد و در سال 1668 به عنوان بانک دولتی و ملی سوئد درآمد.
بانک انگلستان نیز که سال 1694 تاسیس شد در زمرهء قدیمیترین بانکهای
مرکزی دنیا به شمار میرود. بانک انگلستان
در مقابل اجازهء انتشار اسکناس، استقراض دولت را تامین میکرد. به
تدریج ذخایر کشور انگلستان به بانک سپرده شد و در نیمهء دوم قرن نوزدهم،
بانک انگلستان به صورت بانک تنظیمکنندهء اعتبارات و آخرین وامدهنده
درآمد. بانک فرانسه نیز سال 1800 به وجود آمد و به تدریج به عنوان بانک
عامل دولت و ناشر اسکناس و همچنین نگهدارندهء ذخایر و آخرین اعطاکنندهء
وام درآمد. بانک هلند سال 1814، بانک اتریش 1817، بانک کپنهاگ (دانمارک)
1818، بانک بلژیک 1850، بانک اسپانیا 1856، بانک روسیه1860، بانک رایش
آلمان 1875 و بانک ژاپن 1882 تاسیس شدند. تاسیس بانک مرکزی در ایران نیز
به سال 1339 هجری شمسی باز میگردد. به این ترتیب ملاحظه میشود که
بانکهای بسیاری در خلال قرن نوزدهم به وجود آمدند که به تدریج انحصار نشر
اسکناس را بر عهده گرفتند. با این وجود ضرورت ایجاد بانک مرکزی از اوایل
قرن بیستم برای همهء کشورها احساس شد و بسیاری از کشورها در نیمهء اول قرن
بیستم به ایجاد بانک مرکزی اقدام کردند.
بخش نخست
آیا با شرایط واقعی اداره یک کسبوکار کوچک آشنا هستید؟ اگر پاسخ منفی است، به طور روشمند و تا حد ممکن به دنبال پیدا کردن نقاط قوت و ضعف کار باشید. شاید دلتان میخواهد همین حالا کار را شروع کنید، اما به توصیه افراد حرفهای بهتر است محتاط باشید و برای جلوگیری از بروز اشتباه گامهایتان را کوچکتر بردارید.
جک تروت و ال رایس که از مشاوران برجسته در حوزۀ بازاریابی هستند، در سال
1972 عامل جدیدی را به نام مکان یابی (positioning) در کتاب «عصر تبلیغات»
مطرح کردند. تروت و ریس معتقد بودند عامل موفقیت محصول در بازار، به نوع
نگاه مشتری به محصول و جایگاه آن در ذهن، بسیار ارتباط دارد. هرچند این
اعتقاد در حالی بیان شد که هنوز اینترنت
ظهور نکرده بود، و ما با صدها هزار نوع کالا در بازار رو به رو نبودیم.
چند
سال بعد جک تروت نظریاتش را درباره مکان یابی بازسازی کرد و آنها را در
کتاب مشترکش با استیو ریو کین به نام «مفاهیم جدید مکان یابی» منتشر کرد.
منظور
تروت از مفهوم متمایز سازی آن بود که شرکت باید فعالیت های بازاریابی خود
را به گونه ای انجام دهد تا جایگاه ویژه و متمایزی از وی پدیدار شود.
هرچند بیشتر شرکت ها فقط به نقاط قوت خودشان توجه می کنند و کمتر به نقاط
ضعف رقبا توجه می کنند؛ در حالی که نقاط ضعف رقبا بسیار مهم هستند و اگر
بتوانید ریشه ها و ضعف رقبا را به درستی تحلیل کنید احتمالا استراتژی کسب
و کار شما نیز از قوت بیشتر و عمیق تری برخوردار خواهد بود.