Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

Change Manager

مدیریت، یعنی اینکه شما نمی‌توانید از تلاش کردن بازایستید، بلکه باید سخت‌تر تلاش کنید تا در اوج بمانید.

خلاصه کتاب تمرکز روی هدف

نویسنده: برایان تریسی
مترجم: منیرالدین اعتضادی- تخلیص:کاری مشترک از ملیحه محمودی ثانی و مهناز انارکی

مقدمه: همانطور که انرژی متمرکز در اشعه لیزر می تواند فولاد را برش دهد، توانایی شما درتشخیصِ مهمترین عامل موفقیتتان، در هر وضعیتی، شمارا قادر می کند تا در هر کاری به بالاترین ستون موفقیت برسید. امروزه شاید ما در بهترین عصر در تاریخ بشر به سر می بریم. تا کنون هرگز برای این تعداد زیاد مردم تا این حد فرصت و امکانات برای رسیدن به اهداف وجود نداشته است. میزان رفاه، طول عمرمفید، انتخاب گسترده و ثبات جهان از نظر صلح و کامیابی تا این حد بی سابقه است.
ضمنا ترکیب انفجار اطلاعات و تکنولوژی در سالهای اخیر از یکطرف و تشدید رقابت در کلیه زمینه ها از طرف دیگر باعث ایجاد شتاب در سرعت تحولات شده است، روز به روز کارها بیشتر و وقت کمتر می شود بنظر می رسد وظایف و مسئولیت ها مدام در حال افزایش است و هرگز در شبانه روز وقت کافی برای انجام تمام کارها وجود ندارد.
این نوشته گامی است برای پیش بردن شما در موفقیت کاریتان واین که در عین حال وقت بیشتری برای فعالیتهای شخصی داشته باشید شما در می یابید چطور توانایی هایتان را بشناسید و چگونه از آنها در حوزه های جدید استفاده کنید و بتوانید پاسخی برای این سوال که "حقیقتا می خواهید با زندگی تان چه کنید ؟"داشته باشید.

از تمام توانتان استفاده کنید
با پیروی از روش تمرکز روی کارهای کم ولی ارزشمند و نپرداختن به امور کم ارزش می توانید کیفیت زندگی تان را طی چند ماه به نحو چشمگیری افزایش دهید.
بیشتر مردم به این ادعا با نظر تردید می نگرند آنها نمی توانند باور کنند دو برابر کردن درآمد و بطور هم زمان دو برابر کردن اوقات فراغت امکان پذیر باشد. اغلب مردم در دام این باور قدیمی گرفتارند که تنها راه افزایش در آمد افزایش ساعات کاری است. پیتر دراکر عصر حاضر را عصر دانش کار می نامد.  در این عصر دیگر به شما نه برای مدّت زمان انجام کار، بلکه بابت کیفیت انجام کار در همان مدّت، دستمزد پرداخت می شود. این تحول در ماهیت کار فرصت های نامحدودی را برای افراد خلاقی که آن را غنیمت بشمرند و از آن استفاده کنند به وجود می آورد.
کارایی خود را دو برابر کنید
در اینجا روش ساده را برای شما توضیح می دهیم که تقریبا کاریایی آن را برای دست یافتن به این مطلوب، می توان تضمین کرد و ارزش خود و درآمدتان را دو برابر کنید.
قانون 20/80
نخست فعالیت هایی را که برای شما و سازمانتان بالاترین ارزش را دارند را شناسایی کنید . قانون 20/80 چنین است:20 درصد از فعالیت های شما بیش از 80 درصد ارزش کلیه فعالیت های شما را در بر دارد. اوقات خود را بیشتر صرف کارهایی کنید که دارای بالاترین ارزش هستند و این امکان را برای شما بوجود می آورند تا بهترین نتایج ممکن را به دست آورید. به این ترتیب بهره وری، عملکرد، کارایی و نهایتا دستمزدتان افزایش پیدا می کند و پس از چندی دو برابر می شود.

خود را مسئول بدانید
قبول مسئولیت کامل زندگی تان به این معنی است که دیگران را به خاطر ناکامی های شخصی تان سرزنش نکنید و آن ها را توجیه شکست های خود ندانید. از این لحظه به بعد به هیچ دلیلی دیگران را مورد انتقاد قرار ندهید.در مورد وضعیت خودتان یا مواردی که در گذشته روی داده است شکایت نکنید. تمامی ای کاش ها و چه می شد اگر ها را حذف و در عوض به آنچه که خواسته واقعی شما و مقصدتان است تمرکز کنید.از این به بعد هر اتفاقی که بیفتد به خودتان بگویید "من مسئولم" یعنی  اگر اشتباهی رخ داد مسئولیت آن را قبول کنید و به دنبال راه حل بگردید.
قبول مسئولیت اساس بها دادن و احترام به خود و احساس شایستگی است. "قبول مسئولیت" اساس شخصیت همه ی انسان های برجسته است.
روی هر چیز تمرکز کنید در همان زمینه رشد می کنید
اساس زندگی توجه است. توجه شما به هر چیز جلب شود قلبتان نیز به همان سو می رود معطوف کردن توجه از فعالیت های کم ارزش به موارد ارزشمند برای انجام هر کاری در زندگی اساس است.
روانشناسان و سایرین متوجه شدند که فقط مشاهده یک رفتار توسط دیگران باعث بهبود آن می شود.وقتی شما خود را درحین فعالیت تحت مشاهده قرار می دهید. آن کار را با هوشیاری بیشتر و بهتر انجام می دهید.اگر توجه خود را به هر جزئی از رفتارتان معطوف کنید، عملکرد شما در آن زمینه در مقایسه با وضعیت معمولی بسیار بهتر خواهد شد.

قانون بازده مضاعف
قانون بازده مضاعف مربوط به استفاده از روش تمرکز است . این قانون چنین است: هرچه بیشتر بر ارزشمند ترین فعالیت های خود تمرکز کنید در انجام آن ها متبحر تر می شوید و زمان کمتری برای انجام آنها نیاز دارید.
عادهایتان تعیین کننده سرنوشت تان هستند
تقریبا هر کاری که انجام می دهید عادت های شما در آن نقش تعیین کننده دارند. به جرات می توان گفت که حداقل 95 درصد از فعالیت اوقات بیداریتان مانند گفتار، کردار و عکس العمل ها تحت تاثیر عادت های شما قرار دارند.
خوشبختانه همه ی عادات قابل یادگیری هستند.عادت را می توان یک عکس العمل طبیعی به محرکات تعریف کرد.یک عادت پس از ایجاد از بین نمی رود فقط می توان آن را با عادت جدید و بهتری جایگزین کرد ما شکل دهنده عادت های خود هستیم و عادت های ما نیز شکل دهنده ما.
گوته می نویسد :((هر چیز قبل از اینکه آسان شود مشکل است.)) ممکن است شما برای پرورش عادات فکری و رفتاری جدید به تلاش و انضباط بسیار زیادی نیاز داشته باشید اما پس از دستیابی به آنها می توانید کارهای بسیار بیشتری را با کمترین تلاش به انجام برسانید.
قانون برنده
فرمول برنده در روش تمرکز از چهار بخش تشکیل شده داست: ساده کردن، استفاده از اهرم، سریع بودن و پیشرفت تصاعدی .
ساده کردن
بیاموزید که هرکاری را چگونه ساده کنید شما باید دائما به کاهش و حذف فعالیت هایی بپردازید که بسیا زمان بر هستند و کمک شایانی نیز به هدف هایتان نمی کنند.
استفاده از اهرم
شما باید نیرو ها و توانایی های خود را اهرم کنید تا نتایجی بیش از آنچه فکر می کنید بدست آورید. هفت نوع اهرم وجود دارد که شما می توانید از آنها استفاده کنید که می توان نام برد از:
1-دانش دیگران: این دانش می تواند موجب صرفه جویی بزرگی در هزینه شود و همچنین از پرداختن به کار دشوار به مدت طولانی جلوگیری کند، جستجو در کتاب ها ،مجله ها، نوارها ، مقاله ها و کنفرانس ها برای یافتن ایده ها و الهامات منابعی هستند که میتوان در قالب دانش دیگران از آنهااستفاده کرد.
2-انرژی دیگران: انسان های بسیار موثر همواره به دنبال راه هایی برای واگذاری و ارجاع کارهای کم ارزش به دیگران هستند تا بتوانند وقت بیشتری را صرف فعالیت هایی کنند که بیشترین سود را برای آنها داشته باشد.
3-پول دیگران: توانایی وام گرفتن ازمنابع مالی دیگران به شما امکان می دهد تا کارهای بزرگی انجام دهیدشما باید همیشه به دنبال فرصتی برای قرض وسپس سرمایه گذاری در کارهایی که بازدهی بالایی دارند باشید.
4-موفقیت های دیگران: با مطالعه موفقیت های سایر مردم و سازمان ها می توانیددر وقت خود صرفه جویی کنید و کیفیت کار خود را بسیار افزایش دهید.
5-شکست های دیگران: بنیامین فرانکلین می گوید: ))انسان می تواند قدرت تشخیصِ خود را بخرد یا آن را قرض بگیرد.اگر آن را بخرد تمام بهای آن را بر حسب زمان و هزینه پرداخت می کند. اما با درس گرفتن از شکست های دیگران وبدون صرف وقت و هزینه در واقع این توانایی را قرض می گیرد.))
6-ایده های دیگران
7-ارتباط با دیگران: هر کسی را می شناسید،افراد زیادی را می شناسد که بسیاری از آنها ممکن است برای شما مفید باشند.یک معرفی به فردی کلیدی می تواند روند زندگی تان را کاملا تغییر دهد.
سریع بودن
در اجتماع امروزی ما نیاز مبّرم به سرعت عمل داریم. در زندگی به دنبال راه هایی برای انجام سریع تر کار ها برای افراد و مشتریان کلیدی تان باشید.
پیشرفت تصاعدی
روش اصلی برای پیشرفت تصاعدی،کار کردن با افرادی است که مهارت ها و توانایی های مکمل شما را دارند.
روش الف ب پ ت ث را روزانه به کار گیرید
از این روش برای الویت بندی کارها استفاده کنید.
    فعالیت نوع ((الف)) مهم است.این فعالیت حتما انجام شود چون منجر به کسب نتایج مهمی می شود.
    فعالیت نوع ((ب))کاری است که باید انجام شود اما میزان تاثیر نتایج حاصله از آن به اندازه نتایج بدست آمده از فعالیت نوع الف نیست در ضمن تا زمانی که فعالیت نوع الف به اتمام نرسیده فعالیت ب را آغاز نکنید.
    فعالیت نوع ((پ))خوب است که انجام شود اما تاثیر چندانی در موفقیت شما ندارد. مانند خواندن روزنامه،صرف چای و...
    فعالیت نوع ((ت)) قاعده این است که شما می توانید حتی الامکان انجام کاری را که فرد دیگری قادر به انجام آن است به وی واگذار کنید تا فرصت کافی برای کارهایی که تنها خود شما می توانید انجام دهید به دست آید.
    فعالیت نوع ((ث)) این نوع فعالیت شاید در گذشته مهّم بوده ولی در حال حاضر توقف آن اثری بر زندگی حرفه ای شما نخواهد داشت که می توانید آن را به کلی حذف کنید.
هفت کلید برای بهره وری بیشتر
1-سخت کار کنید:
تمام طول ساعت کاری را کار کنید و وقت را تلف نکنید.محل کار جایی برای گپ زدن با دوستان نیست.
2-سریع تر کار کنید:
برای انجام دادن کار در خودتان احساس فوریت ایجاد کنید.کار را فورا به دست بگیریدو هیچ زمانی را از دست ندهید.
3-کارهای ارزشمندتر را انجام دهید:
به خاطر داشته باشیدمیزان ساعات کاری شما در مقایسه با ارزشِ کارِ به اتمام رسیده وکیفیت و کمیت آن اهمیت چندانی ندارد.
4-کارهایی را که در آن مهارت دارید انجام دهید:
هنگامی که فعالیت های تخصصی خود را انجام می دهید،حاصل کارتان نسبت به شخصی کم تجربه بسیار بیشتر خواهد بود.
5-کارها را دسته بندی کنید:
چند کار مشابه را همزمان انجام دهید به این ترتیب،سرعت انجام کار بیشتر می شود و زمان صرف شده برای هر فعالیت تا 80درصد کاهش می یابد.
6- کارها را ساده کنید:
ساده کردن کار آن را آسان می کند. چند بخش از کار را بایکدیگر ادغام کنید تا تعداد مراحل انجام آن کاهش یابد.
7- ساعات بیشتری کار کنید:
درمورد فراغت از کار اینکه یک واقعیت است که قدری کار رازودتر شروع کردن و دیرتر دست کشیدن،بهره وری را افزایش می دهد.
زندگی تان را ساده کنید
شش راه برای ساده کردن زندگی روزانه:
1-    زندگیتان را سامان دهی کنید.قبل از شروع فضای محل کارتان را مرتب کنید،کارهای اضافی را روی زمین بگذارید هر بار نباید بیش از یک کار روی میزتان قرار داشته باشد.
2-    نوشته های بدرد نخور خود را دور بریزید.
3-    برای ایجاد لحظاتی سکوت در زندگیتان بعضی کارها را نکنید.بگذارید تلویزیون خاموش باشد تا با ایجاد سکوت ذهنتان به آرامش برسد تا بتوانید بهتر عمل کنید در این راه برای گفتگو با اعضای خانواده و دوستانتان وقت بیشتری را پیدا می کنید.
4-    اتومبیل ،کمد و کاراژ خود را وارسی کنید و خود را از هرچه که از مد افتاده،غیر قابل استفاده یا غیر قابل تعمیراست خلاص کنید. وسائل اضافی خود را به افراد محتاج و مؤسسات خیریه اهدا کنید.
5-    هر روز تنهایی را تمرین کنید. روزانه نیم تا یک ساعت تنها باشید واجازه دهید که ذهنتان استراحت کند نفس عمیق بکشید و بگذارید افکارتان شناور شود.
6-    خود را متعهد کنید که مراحل ساده کردن زندگی روزانه را انجام دهید. همین که اولین قدم را بردارید،خود به خود به انجام سایر اقدامات ترغیب می شوید.
از با ارزش ترین سرمایه تان استفاده کنید
بزرگترین سرمایه شما توانایی فکر کردن است.قابلیت اتخاذ تصمیم و سپس عمل به آن تعیین کننده تمام چیزهایی است که برایتان پیش خواهد آمد.علاوه براین شما میتوانید بر انتخاب افکار و عکس العمل های خودتان کنترل کامل داشته باشید.
گرانبهاترین سرمایه شما ذهنتان است توانایی تفکر،برنامه ریزی، تصمیم گیری و عمل، قدرتمندترین نیرو بر زندگی شماست.ما اکنون به مرحله ای وارد شدیم که هارلو شاپلی از دانشگاه هاروارد آن راعصر سیکوزوئیک یا عصر ذهن می نماید. هم اکنون درون شما منابع دست نخورده عظیمی وجود دارد و بقدری نیرومند است که در تمام طول زندگیتان قادر نیستید حتی جزء کوچکی از این توان را بکارگیرید.
قانون علت و معلول
این قانونی است که ارسطو نامگذار آن بوده و در کتب مقدس به قانون کاشت وبرداشت یاد شده و نیوتن نیز آن را قانون عمل وعکس العمل نامیده است واین قانون بزرگ زیربنای تمدن غرب و اساس بیش از2000سال پیشرفت درعلوم پایه،پزشکی،تکنولوژی و تجارت است. قانون علت و معلول می گوید:برای هر معلولی علت یا علتهایی وجود دارد وهراتفاقی به دلیلی رخ می دهد.درساده ترین شکل خود قانون علت و معلول چنین می گوید:اگر معلولی است که می خواهید در زندگیتان آن را بدست آورید فقط کافیست سلسله علت و معلول پیشین آن را بررسی کنید و کسی را پیدا کنید که زمانی آن معلول را نداشته و ببینید او برای بدست آوردن آن، چه کرده است سپس شما هم همان مراحل را انجام دهیدنهایتا همان نتایج نصیبتان می شود. این معجزه نیست بلکه یک قانون است.
برتراند راسل فیلسوف معروف می گوید:((بهترین دلیل برای اینکه انجام کاری ممکن است این است که دیگران قبلا آن را انجام داده اند.))
شرط موفقیت در این دنیای تحولات سریع،داشتن دید بازوتمایل تجدید نظردرافکاربراساس اطلاعات جدید است.مهمترین کاربرد قانون علت و معلول این است: افکار علت هستند و موقعیت ها معلول.
جهت زندگیتان و هر چیزی که برایتان اتفاق می افتد توسط نحوه تفکر شما تعیین می شود، بوسیله افکاری که در ذهن شماست، چه افکار مثبت ویا منفی، سازنده یا مخرب.
مانند یک برنده فکر کنید:
مردم موفق بیشتراوقات درمورد آنچه که می خواهند ونحوه دستیابی به آن فکر می کنند. به دلیل همین تمرکز ذهنی، آنها بسیار موفق تر از افراد عادی هستند.اما افراد ناموفق اغلب در مورد آنچه که نمی خواهند فکر و صحبت می کنند.آنها قالبادرمورد اینکه چه کسی مسبب مشکلاتشان است فکروصحبت می کنند که این کار موجب عادت کردن به این نوع تفکردرآنها می شود ووضع ازگذشته هم بدترمی شود.
میزان خوش بینی شما بهترین معیار تعیین کننده میزان خوشبختی،تندرستی،ثروت و طول عمرتان است .
عمق خوش بینی شما برابر است با میزان ورزیدگی ذهنتان

برنامه هفت قسمتی برای پرورش ذهن:
هفت تمرین ذهنی یا نحوه تفکر وجود دارد که می توانید بیاموزید و روزانه تمرین کنید
1-    به آینده فکرکنید
در قرون متمادی محققین دریافتند که در کلیه تحقیقات یک صفت مشترک بین رهبران وجود دارد که آن آینده نگری است. افراد زمان حال و گذشته نگر معمولا در مورد آینده خود ابهام دارند.
یک تمرین مؤثر که می توانید برای تقویت تفکر و تسریع در کسب نتایج انجام دهید تمرین ایده آل سازی است. شما سه تا پنج سال آینده و یا بیشتر را در نظرمی گیرید وسپس یک تصویر ایده آل از زندگی و یا کارتان خلق می کنید.
2- به هدف هایتان فکر کنید
دومین هدف انسانهای بسیار موفق هدف گرایی آن هاست. افراد موفق بیشتر اوقات در  مورد هدفهایشان و اینکه چگونه به آن برسند فکر می کنند. برعکس افراد ناموفق بیشتر اوقات به مشکلاتشان فکر می کنند و وقتشان را صرف انتقاد، شکایت و بهانه آوردن می کنند.
آینده نگری در واقع داشتن دید بلند مدت ایده ال است، در حالی که هدف گرایی دارای دقت بیشتری است.دیوید تاور می گوید(( آیا قلعه هایی در هوا ساخته اید؟ بسیار خوب این همانجایی است که باید باشید .اکنون موقع قرار دادن پی در زیر آن هاست.))
افراد بدون هدف محکوم هستند که تا ابد برای افراد هدف دار کار کنند.کلید تعیین کردن هدف، مکتوب کردن افکار است.
هفت گام برای هدف گذاری
1-    مشخص کنید در هر زمینه از زندگی تان چه می خواهید.شفاف بودن خواسته ها بسیار مهم است.
2-    خواسته هایتان را واضح و دقیق بنویسید، طوری که قابل سنجش و اندازه گیری باشد.
3-    برای دسترسی به هدف هایتان مهلت تعیین کنید و اگر هدفی هدف یا هدف های فرعی هم دارد برای آن ها هم مهلت تعیین کنید.
4-    یک لیست از کلیه اقداماتی که باید انجام دهید تا به هدفتان برسید تهیه کنید.
5-    لیست تهیه شده را بصورت برنامه ای تنظیم و اولویت بندی کنید.
6-    بر اساس برنامه فوق فورا کار را شروع کنید.
7-    از همین امروز تصمیم بگیرید هر روز برای نزدیک تر شدن به هدف اصلی کاری بکنید. این عادت که هر روز در این جهت اقدامی بکنید به کارتان شتاب می دهد.اقدام روزانه عزم تان را راسخ، انرژی شما را افزایش و می تواند نقطه عطفی در زندگی تان باشد.
3-خودتان را متعهد کنید که همیشه برتر باشید
برای دستیابی به عملکرد برتر خود را متعهد کنید و از همین امروز تصمیم بگیرید که در حوزه کاری تان جزء 10 درصد برتر باشید و در این راه از هیچ تلاش، فداکاری و صرف وقت دریغ نکنید.
اشخاصی که به علت تجربه محدود و خود ناباوری هرگز به فکرشان خطور نکرده که می توانند در کاری عالی باشند اگر گاهی عملکرد خوبی هم داشته باشند آن را به شانس و اتفاق نسبت می دهند.
این را باور داشته باشید که هر کس که امروز عملکرد خوبی دارد، زمانی عملکرد ضعیفی داشته است.
زندگی مانند یک سلف سرویس است. هیچکس چیزی را به شما نمی دهد. شما نمی توانید سر میز بنشینید و انتظار داشته باشید دیگران به شما خدمت کنند. باید بلند شوید، قبول مسئولیت کنید و به خودتان خدمت کنید.
خوشبختانه راه موفقیت در زندگی هرگز تعطیل نمی شود و به مدت 24 ساعت باز است. شمامی توانید با تصمیمات بهترتان دوست یا دشمن خودتان باشید.
4-روی نتایج تمرکز کنید
ویژگی لازم برای رسیدن به خوش بینی و عملکرد برتر ، نتیجه گرایی است. افراد موفق همواره به نتایجی که از آن های انتظار می رود می اندیشند.آنها مرتبا در حال نوشتن، برنامه ریزی و تعیین اولویت برای مهمترین وظایفشان هستند.
نتیجه گرایی جدی موجب افزایش بهره وری، عملکرد و کارایی شما می شود برای این کار باید 4 سوال زیر را هر روز مرتب از خود بپرسید:
1-    ارزشمندترین فعالیت های من کدامند؟ مهمترین نتایجی که از شما انتظار می رود چه هستند. فراموش نکنید بدترین نوع اتلاف وقت این است که کاری را که اصلا لازم نیست به بهترین وجه انجام دهید.
2-    نتایج کلیدی که من باید به آن ها برسم کدامند؟ مشخص کنید نتایجی که باید به بهترین وجه ممکن به ثمر برسد تا مسئولیت هایتان را تمام و کمال ایفا کنید کدامند؟
3-    چه کارهایی که من و فقط من می توانم انجام دهم و اگر آن ها رابسیار خوب انجام دهم تاثیر واقعی بر سازمانم می گذارند؟
4-    بهترین استفاده من از وقتم چیست؟ در مدیریت زمان این مهمترین پرسش است. هم اکنون بهترین استفاده شما از وقتتان چیست؟ پرسش و پاسخ به این سوال کلید عملکرد مطلوب است.
5-بر رو ی راه حل ها تمرکز کنید
بیشتر اوقات بجای تعیین مقصر به این فکر کنید که چه می شود کرد و چگونه می توان مشکل را رفع کرد. این را بیاد داشته باشید که زندگی زنجیره ای از مشکلات بی پایان است که مانند امواج اقیانوس پی در پی از راه می رسند و بعلاوه اگر یک زندگی فعالی داشته باشید احتمالا هر دو یا سه ماه یکبار دچار بحران خواهید شد نکته اصلی این است که هنگام وقوع مشکلات چقدر می توانید موثر عمل کنید. هر وقت مشکلی پیش می آید بجای عصبانی شدن، سرزنش کردن دیگران یا عذر آوردن، سوالاتی از این قبیل را مطرح کنید: (( راه حل چیست؟ قدم بعدی چیست؟ چگونه مشکل را حل کنم؟ چگونه می توان از بروز مجدد آن جلوگیری کرد؟))
6- خود را وقف یادگیری مستمر کنید
این یک حقیقت است که زندگی شما وقتی بهتر می شود که خودتان بهتر شوید. افرادی که علاقمند به رشد فکری هستند به خود و آینده شان متعهد هستند. آن ها مشتاق آموختن ایده ها، افکار ، تکنیک ها ، روش ها و راهبردهای جدید هستند. جمله معروفی هست که می گوید: (( اگر در حال بهتر شدن نیستید، پس در حال بدتر شدن هستید.))
بزرگترین سرمایه شما خودتان هستید. ذهن شما دارای منابع دست نخورده عظیمی است و شما قدرت یادگیری زمینه ها و حرفه های بسیار زیادی را دارید و می توانید در تمامی این حوزه ها در سطح عالی باشید اما ذهن شما مانند عضله است. اگر از آن استفاده نکنید حاقل بطور موقت ضعیف می شود.
برای رشد فکری 3 کلید ساده وجود دارد که عبارتند از:
1-    هر روز یک ساعت یا بیشتر در مورد حرفه خودتان مطالعه کنید تا خود را بروز نگه داشته و عملکرد ذهنتان را بهبود ببخشید.
2-    در حین رانندگی، ورزش یا گردش و یا زمان انجام فعالیت های روزانه تان به برنامه های صوتی گوش دهید. گوش دادن منظم به این برنامه معادل حضور تمام وقت در دانشگاه خواهد بود.
3-    در هر دوره آموزشی و سمینار مفید شرکت کنید.
اگر به خود و آینده تان اعتقاد داشته باشید بر روی خود و توانایی تان سرمایه گذاری خواهید کرد. عکس آن نیز صادق است هر چه روی خودتان بیشتر سرمایه گذاری کنید خودتان را بیشتر قبول خواهید داشت.
7- همین امروز آن را انجام دهید
یک حس فوریت در کارتان ایجاد کنید. دیوار بزرگی که افراد موفق را از ناموفق جدا می کند عمل گرایی است. صحبت، بی ارزش و عمل همه چیز است.


برنامه ریزی راهبردی فردی را تمرین کنید

برنامه ریزی راهبردی فردی وسیله ایست برای حرکت از هرجا که هستید به هر جایی که قصد دارید به آن جا برسید. تفاوت بین استفاده از برنامه ریزی راهبردی فردی به عنوان یک اقدام اساسی و اینکه بگذارید زندگی تان بدون برنامه ریزی و خود بخود بجلو برود مانند تفاوت حرکت با اتومبیل و یا با دوچرخه است. هر دو وسیله شما را از یک نقطه به نقطه دیگر می رسانند اما اتومبیل یا برنامه ریزی راهبردی فردی شما را بسیار سریع تر و راحت تر به مقصد می رساند.
خوشبختانه این نوع برنامه ریزی یک روش سیستماتیک برای تفکر وعمل است و بنابراین قابل یادگیری است،  درست مانند آموختن ماشین نویسی یا رانندگی. این مهارت کلیدی جزئیات زیادی دارد اما با تمرین عادت خواهید کرد که در تمام طول زندگی و بطور استراتژیک فکر و عمل کنید و وقتی چنین شود پیشرفت زندگی آینده شما موشک وار اوج می گیرد.
مزایای داشتن استراتژی خوب
•    برنامه ریزی راهبردی در زمان و هزینه صرفه جویی می کند.
دلیل مفید بودن برنامه ریزی راهبردی این است که در زمان و هزینه بسیار صرفه جویی می کند. با فکر کردن در مورد سوالات و مفاهیم کلیدی، خیلی زود خود را در موقعیتی می یابید که وظایف مهم بیش تری را در جهت هدفی اصلی تان به انجام می رسانید و هم زمان نیز کمتر فعالیت هایی که چنان مفید نیستند انجام می دهید.هدف از برنامه ریزی فردی افزایش بازده انرژی انسان است.
•    طراحی زندگی شخصی و شغلی تان
سرمایه شخصی شما عبارت است از انرژی های ذهنی، احساسی و فیزیکی که باید آن ها را در زندگی شغلی تان سرمایه گذاری کنید. هدف تان باید این باشد که در هر کاری که انجام می دهید بالاترین بازده ممکن را از سرمایه های فردی تان بدست آورید. اگر می بینید درزندگی شخصی و حرفه ای نتیجه دلخواهتان حاصل نمی شود باید بدانید که زمان بررسی مجدد برنامه راهبردی تان فرا رسیده است.
هفت سوال در برنامه ریزی راهبردی مدیریت:
1-    تعریفی واضح از کارو آینده شغلی تان داشته باشید. اولین و مهمترین سوالی که باید از خودتان بکنید این است (شغل یا حرفه من چیست؟) . کارتان را براساس آنچه برای مشتری و سازمانتان انجام می دهید تعریف کنید. تا آنجا که ممکن است در این مورد تعریفی روش ارائه کنید هرگز با اولین پاسخ راضی نشوید.
2-    به آینده فکر کنید. در آینده باید چه شغلی داشته باشید. به خودتان نگاه کنید و به استعداد ها، توانایی ها، تمایل به پیشرفت، انرژی و مخصوصا خواست قلبی تان و سپس تعیین کنید که می خواهید در آینده به چه شغلی بپردازید.
3-    مشتری های خود را شناسایی کنید. قرن 21 عصر مشتری نامیده شده است. مشتری پادشاه یا ملکه است. توانایی شناخت و کسب رضایت مشتری های کلیدی عامل حیاتی موفقیت شما و رسیدن به نتایج مطلوب است. مشتری را می توان چنین تعریف کرد: کسی که برای موفقیتش به شما وابسته است و کسی که شما نیز برای موفقیت خود به او وابسته اید. بااین تعریف همکاران و زیر دستان شما نیز مشتری های شما محسوب می شوند. هر کسی در اطراف شما که به او کمک می کنید یا او به شما کمک می کند به نحوی مشتری شما است. مشتری شما به چه عواملی بها می دهد؟ برای رضایت کامل، او از شما چه می خواهد و نیازش چیست؟ محصول شما چگونه باعث بهبود زندگی شخصی و کاری او می شود.
4-    مهارت های خود را شناسایی کند. مهارت هایی را که برای بهتر شدن نیاز دارید به عنوان هدف تعیین، برای کسب آن ها برنامه ریزی و سپس هر روز برای یادگیری آن ها تلاش کنید واین سوالات را مدام از خود بپرسید چه کاری را من خوب انجام میدهم؟ امتیاز من نسبت به سایرین در این حوزه چیست؟
5-    با ارزش ترین فعالیتتان را مشخص کنید. در اینجا نیز از قانون 20/80 را استفاده می کنیم.
6-    محدودیت های اصلی خود رادر راه رسیدن به هدف بر طرف کنید.
7-    اقدام کنید.
آینده شغلی تان را پربار کنید
کلید موفقیت شما در هر کاری که به عهده دارید این است که خود را مستقل بدانید. باید دائما در جستجوی راه هایی باشید که هر روز به ارزشتان بیفزاید. شما در قبال این کار مسئول هستید.
کنترل داشتن بر خود مثبت اندیشی و قدرت فردی ایجاد می کند . هنگامی که مسئولیت کامل زندگی تان را می پذیرید، سرنوشتتان را بدست می گیرید و احساسی فوق العاده خواهید داشت. نخستین مسئولیت شما در قبال خودتان این است که بجای این که قربانی شرایط باشید  بر وقایع مسلط شوید و آینده تان را آنگونه که می خواهید طراحی کنید.
ارزش های مرتبط با کار و آینده شغلی تان را مشخص کنید
شما باید ارزش های مهم و ترتیب آن ها را برای خود مشخص کنید و آینده حرفه ای خود را بر مبنای این ارزش ها پایه ریزی کنید . انسان هنگامی بیشترین احساس رضایت را دارد که زندگی اش مطابق والاترین ارزش ها و عمیق ترین اعتقاداتش باشد.
جهت زندگی شما از درون به بیرون است. هسته اصلی وجودتان متشکل از باورهایی است در مورد صفات خوب و بد انسان ها. ارزش های شما تعیین کننده احساسات ، انگیزه ها و عکس العمل هایتان نسبت به دنیای اطراف است. این ارزش ها نوع افرادی را که دوست دارید، جذب آنها می شوید و از کار و زندگی با آن ها لذت می برید را تعیین می کند.
ارزش های هر فردی تعیین کننده رفتار اوست. ارزش های شما دارای سلسله مراتب هستند. بعضی در رده های بالاتر و برخی پایین ترند، برخی ارزش های اولیه و بعضی ثانویه هستند.
کلام راهنما در زندگی خود داشته باشید
این کلام توصیفی است ایده آل از آنچه می خواهید در آینده شغلی تان به آن برسید که هم قابل دسترسی و هم قابل سنجش است.بطور مثال می توان از کلام راهنمای شرکتAT&T که سال های متمادی این بود:" دسترسی هر آمریکایی به تلفن".  راهنمای شرکت کوکاکولا" برنده شدن از پپسی " و کلام راهنمای شرکت پپسی کولا" برنده شدن از کوکاکولا".
هدف های شغلی خود را مشخص کنید
هدف های شما برای کار و آینده حرفه تان چه هستند؟
هدف هایتان علت اصلی فعالیت های شماهستند. هدفها باید روشن، مکتوب، قابل دسترسی ودارای برنامه زمان بندی شده برای اجرا باشند.هر هدف باید معیاری برای سنجش عملکرد داشته باشد. با این معیار می توانید نزدیک یا دور شدن از هدف را به وضوح تشخیص دهید.
چهار کلید برای موفقیت های شغلی
1-    تخصص گرایی

توانایی هدایت استعدادها و توانایی هایتان به حوزه ای حیاتی از کارتان است. که برای شرکت یا مشتری هایتان ارزش قابل توجه دارد.
2-    ممتاز سازی
توانایی متمایز کردن خود از دیگران از طریق داشتن عملکرد برتر در یک تخصص یا بیشتر است این توانایی شاید مهمترین اصل در آینده شغلی شما باشد.
3-    جدا سازی
توانایی تشخیص افراد یا سازمان هایی که بیشترین سود را در سریع ترین زمان از عملکرد شما در یک حوزه خاص خواهند بود. در جداسازی ابتدا مهمترین مشتری خود را به وضوح مشخص کنید و سپس تصمیم می گیرید که او را بیش از هر کس دیگر راضی کنید.
4-    تمرکز
تمرکز یعنی توانایی توجه مدام به ارئه خدمات و تولیدات در آن بخش خاص از بازار خودتان که کار شما از نظر مشتری ها، چه فرد و چه سازمان در این بخش عالی است.
عادت های عالی بودن در کار و زندگی را در خود ایجاد کنید
پرورش عادت های جدید یک مسئولیت دائمی برای هر فردی است و به قدری اهمیت دارد که نباید به حال خود رها شود بلکه باید مدام بر روی آن کار شود.
برخی عادت های انسان های بسیار موفق عبارت است از وقت شناسی، انظباط، مدیریت زمان عالی، تکمیل وظایف و اندیشمندی. این ها عادت هایی هستند که شما می توانید از راه تکرار آن ها را بدست آورید، عاداتی که به شما کمک می کنند تا سریع تر پیشرفت کنید. مسئولیت شما این است که در هر حوزه از زندگی تان عادت هایی را پرورش دهید که به مرور زمینه عملکرد بهتر در آن بخش را فراهم می کنند.
برای پرورش عادت دلخواه خود کافی است در هر فرصتی طوری عمل کنید که گویی آن عادت را دارید با انجام این روش و تکرار آن شما به ترتیب عادت دلخواهتان را درخود ایجاد می کنید بطوری که این عادت جزئی دائمی از شخصیت شما می شود.
زندگی شخصی و خانوادگی تان را بهبود ببخشید
خوشبختی در زندگی عمدتا به دلیل داشتن روابط خوب بااعضا خانواده، دوستان و همکاران حاصل می شود. تحقیقاتی که توسط دانیل گلمن و دیگران انجام شده نشان می دهد که مهارت در ایجاد روابط اجتماعی خوب تاثیر بیشتری بر موفقیت دارد تا مجموعه توانایی های ذهنی، تحصیلی و تجربه.
ارزش های خانوادگی و فردی را معین کنید
ارزش های شما درارتباط با خانواده و سایر افراد مهم زندگی تان چه هستند؟ اصول مشترک این ارزش ها چیست و در روابط خود با دیگران شما مظهر چه ارزشی هستید؟ در روابط اجتماعی چه نوع رفتاری را مناسب می دانید و از نظر شما چه عواملی در شخصیت و رفتار خود و دیگران بیشترین اهمیت را دارد؟
هنگامی که رفتارتان با دیگران انعکاس والاترین ارزش هایتان باشد احساس خوشحالی و اعتماد به نفس بیشتری به شما دست می دهد. برای خود بها و احترام بیشتری قائل می شوید احساس آرامش و رضایت بیشتری می کنید و در زندگی تان با سایرین هماهنگی بیشتری را تجربه می کنید. اگر همواره بر طبق ارزش هایتان عمل کنید، یک زندگی طبیعی همراه با آرامش را خواهید داشت.
ارزش های شما در رفتارتان منعکس می شود، بخصوص هنگامی که تحت فشار قرار بگیرید یا دچار وسوسه شوید. وقتی که خسته، عصبانی، تحت فشارو یا احساس بیهودگی کنید اغلب گفته ها یا اعمالی انجام می دهید که کاملا غیر منتظره است و این اوقات ارزش یا اعتقاداتی را اظهار می کنید که خودتان از آن ها اطلاع نداشته اید.
تصویر ذهنی شفافی برای آینده خود و خانواده تان بسازید
تصویر ایده آل و شفاف 5 ساله ای برای خود و خانواده تان بسازید.
می توانید برای تصویر سازی بهتر پاسخ به پرسش های زیر را در نظر بگیرید:
-    نظرتان در مورد یک زندگی خانوادگی کامل (بی عیب و نقص) چیست؟
-    دوست دارید چه نوع محیط زندگی و خانه برای خودتان وخانواده تان بسازید؟
-    دوست دارید در زندگی خانوادگی چه چیز هایی را تجربه کنید؟
-    دوست دارید با هر یک از اعضاء خانواده و کسانی که با آن ها بسیار صمیمی هستید چه نوع روابطی داشته باشید؟
-    و....
هدف های زندگی خانوادگی و شخصی تان را مشخص کنید
اهداف شامل دو دسته :
1-اهداف قابل لمس :
شامل خانه، اتومبیل، لباس و سایر اشیاء. این اهداف مهم هستند و شما باید در مورد این اهداف خوب فکر کنید.
2- غیر قابل لمس :
اهداف غیر قابل لمس کیفی هستند، از قبیل صرف وقت با خانواده و دوستان، گذراندن تعطیلات، قدم زدن، کیفیت زندگی، تندرستی، امنیت خانواده و بهداشت هر یک از اعضای خانواده. این اهداف در مقایسه با اهداف ملموس به علت ارتباط داشتن با عواطف و احساسات اهمیت بیش تری دارند.
مهارت های مربوط به روابط فردی و خانوادگی خود راافزایش دهید
دانش و مهارت هایی را که برای کیفیت زندگی شخصی تان نیاز دارید افزایش دهید. زندگی شما هنگامی بهتر می شود که خودتان بهتر شوید.
عادت هایی را که موجب موفقیت شما در روابط خانوادگی و فردی می شود در خود پرورش دهید
شرایط خود را کامل و دقیق بررسی کنید و عادت ها و رفتارهایی که کیفیت روابط شخصی ما را افزایش می دهند شناسایی کنید. شاید ضروری باشد به دیگران بیشتر گوش بدهید یا سوالات بهتری را مطرح کنید یا لازم باشد صبر و علاقه واقعی بیشتری نسبت به فعالیت های مربوط به خانواده ودوستان نشان دهید یا لازم باشد به این نتیجه برسید که زمان فراغت بیشتری برای فعالیت های خانوادگی در نظر بگیرید.
نحوه برخورد شما با اعضاء خانواده به نحوی که گویا هریک از آن ها مهمترین انسان روی زمین است روش عالی است که موجب می شود عزت نفسشان بیشتر شود و احساس کنند ارزش بیشتری پیدا کرده اند اگر هر روز به آن ها بگویید که چقدر دوستشان دارید تاثیر فوق العاده بر اعتماد به نفس آن ها خواهد داشت.
ایجاد و حفظ روابط خوب
از ویژگی های یک رابطه شخصی خوب سعه صدر داشتن در مورد ایده ها و نظرات جدید توسط طرفین است. با این کار ایجاد هماهنگی ها و سازگاری هایی که برای داشتن یک رابطه خوب و سالم ضروری است برایتان بسیار آن می شود.
بخاطر داشته باشید در زندگی شما دو نوع وقت وجود دارد یکی وقت کار که معیارسنجش آن نتیجه کار و بهره وری آن است، دیگری وقت شخصی که معیار سنجش آن محبت و رضایت است.
برای زندگی خانوادگی و فردی خود تعهد به عمل ایجاد کنید
هنگامی که خود را مقید به ایجاد و حفظ یک زندگی شخصی متعالی کنید کیفیت کلیه بخش های زندگی تان بهبود می یابد و خوشحال تر، سالم تر، آسوده تر، فعال تر و ثمر بخش تر در زندگی فردی و شغلی تان می شوید.
استقلال مالی پیدا کنید
"پول ریشه همه بدی هاست". این جمله ای عموما به اشتباه در گفته های عامه مردم نقل می شود.اما حقیقت گفته و تعبیر درست آن این است که:"پول دو ستی ریشه همه ی بدی هاست."
شاید دقیق تر هم این باشد که بگوییم پول نداشتن ریشه ی همه ی بدی هاست.پول زیاد داشتن ممکن است مشکلات معدودی را ایجاد کند ولی مشکلاتی که موجب بروز اختلال در زندگی، سلامتی و احساسات انسان می شود تقریبا همیشه به علت کمبود پول است.
یکی از مسئولیت های مهم شما نسبت به خودوخانواده تان رسیدن به استقلال مالی است تا حدی که دیگری هرگز نگران پول نباشید.
موفق ترین افراد از نظر مالی در هرجامعه ای آنهایی هستند که نگرش بلند مدت دارند و فکر و برنامه ریزی می کنند. این افراد فعالیت های روزانه و هفتگی خود را به نحوی سامان دهی می کنند که همه چیز با اهداف بلند مدت آن ها مطابقت داشته باشد .
دلیل اینکه مردم به استقلال مالی نمی رسند این است که اگر چه اینکار به عنوان یک هدف برایشان مطرح است، اما یک هدف اصلی نیست و فقط یکی از اهداف متعددی است که گاه گاه به آن فکر می کنند. موقعی که هنگام عمل فرا می رسد هدف های دیگری تقدم پیدا می کنند.
تصویر ذهنی خود را در مورد امور مالی شفاف کنید
پنج، ده یا بیست سال آینده را در نظر بگیرید. مجسم کنید که وضعیت مالی شما از هر جهت عالی است. زمانی که گویی همه ی آرزوهای شمابه حقیقت پیوسته است. این آینده چگونه بنظر می رسد؟
هدف های مالی خود را مشخص کنید
هدف های شما چه هستند؟ در میان این اهداف کدام از همه مهم تر است؟ هدفی که می خواهید بیشترین تمرکز را در آن داشته باشید کدام است؟
بطور کلی شما باید 4 هدف مالی داشته باشید:
بیشترین درآمد ممکن را کسب کنید، کمترین مخارج را داشته باشید، تا آنجا که ممکن است پس انداز و سرمایه گذاری کنید و خود را در مقابل ضررهای مالی و تعقیب های قانونی غیر منتظره محافظت کنید.
دانش و مهارت مالی خود را به روز کنید
چه دانش و مهارت های دیگری نیاز دارید تا به اهداف مالی تان برسید؟ چه مهارت ها و توانایی هایی نیاز دارید تا بالاترین درآمد ممکن را کسب کنید و سرانجام به استقلال مالی برسید؟ موضوع پول پیچیده است ولی اگر بخواهید وضعیت مالی خود را تحت کنترل درآورید باید به آن مسلط شوید. نخستین دانشی که برای رسیدن به استقلال مالی نیاز دارید، میزان درآمد امروز، میزان هزینه ماهیانه و میزان دارایی هایتان است. هرچه بیش تر به هزینه های روزمره توجه کنید با مقدار پولی که بدست می آورید عاقلانه تر برخورد خواهید کرد.

فرمول ثروت
کمتر از درآمدتان هزینه کنید و باقی مانده را پس انداز و سرمایه گذاری کنید این فرمول می تواند شما را ثروتمند کند.
مهارت های مالی قابل یادگیری هستند
یک مهارت مورد نیاز شما داشتن دانش عمیق در مورد پول و امور مالی است. باید بهترین کتاب هاکتاب ها و مجله ها را این مورد مطالعه کنید و در سمینارهای مفید که در مورد برنامه ریزی مالی برگزار می شود شرکت کنید. با افرادی که در امور مالی موفق بودند مشورت کنید و در مورد جمع آوری و حفظ پول هرچه می توانید بیاموزید.هیچ چیز را به شانس واگذار نکنید.
در خود عادت هایی ایجاد کنید که موجب عملکرد عالی در امور مالی شود
اولین و مهمترین عادت این است که اول از همه حق خودتان رابدهید. جرج کلیسون در کتاب برجسته خود، ((ثروتمند ترین مرد بابل)) می نویسد: (( بخشی از درآمد کل شما متعلق به خودتان است.))
هدفتان این باشد که ده تا بیست درصد از درآمدتان را در طول زندگی پس انداز کنید، با این هدف که این مبلغ را مرتبا کنار گذاشته و سپس با نظر اهل فن در جایی مناسب سرمایه گذاری کنید و بگذارید به مرور زمان به مقدار آن افزوده شود. پس انداز را حتی قبل از پرداختن بدهی ها انجام دهید.این موضوع خیلی اهمیت دارد.
مهمترین عاداتی که می توانید در جهت کسب استقلال مالی در خود ایجاد کنید صرفه جویی است. قبل از صرف هر هزینه آن را به دقت بررسی کنید. در صورت امکان یک خرید بزرگ را به تاخیر بیندازید و از این زمان برای دوباره فکر کردن درباره آن استفاده کنید. اغلب وقتی که یک خرید عمده را برای مدتی به تاخیر بیندازید اصلا آن را نمی خرید. بیش تر مردم پس انداز را مترادف با از خود گذشتگی، رنج، محدودیت و محرومیت می دانند. به همین دلیل اغلب پس انداز نمی کنند زیرا در این مورد ذهنیت غلطی دارند.
برای بهبود وضعیت مالی خود تعهد به عمل ایجاد کنید
موفقیت مالی قابل پیش بینی است.حداقل اقدامی که شما را به سوی استقلال مالی سوق می دهد و می توانید فورا آن را شروع کنید انتخاب نمایید. این برنامه می تواند به سادگی بازکردن یک حساب بانکی برای واریز درصد معینی از حقوق ماهیانه تان و یا می تواند به پیچیدگی طرح ریزی یکبرنامه مالی برای تمام زندگی تان باشد.
از سلامتی و تناسب اندام کافی برخوردار شوید
در طول تاریخ بشر، عصر حاضر از لحاظ طول عمر و تندرستی عصری درخشان است.هرگز در گذشته تا به این حد امکان زندگی طولانی و خوب وجود نداشته است.
در سال 1901 متوسط طول عمر کمتر از پنجاه سال بود. در سال2001 متوسط عمر هفتادو پنج سال بوده و هر سال در حال افزایش است.
هدف شما باید این باشد که عمر طولانی داشته باشید.چند نفر از شما درمورد عمرتان تصمیم گرفته اید و می خواهید چند سال عمر کنید؟
پس از پاسخ به این پرسش اکنون می توانید کلیه بخش های زندگی تان را که با جسم تان در ارتباط است بررسی کنید و ببینید  آیا راه و روش فعلی تان می تواند شما را به سن دلخواهتان برساند.
یکی از بهترین کارهایی که هم اکنون می توانید بکنید این است که هر چیزی را که مانعی بر سر راه یک زندگی طولانی و سالم است از سر راه بردارید.
به یاد بیاورید که چهار طریق برای ایجاد تغییر وجود دارد:
می توانید کارهایی را بیشتر انجام دهید، کارهایی را کمتر انجام دهید، کارهایی را تازه شروع کنید و کارهایی را که برای شما و رسیدن به هدف هایتان مفید نیستند متوقف کنید.
بهرحال شما در انتخاب کارهایی که می خواهید انجام دهید و آنهایی که نمی خواهید انجام دهیدآزاد هستید ودر قبال آن مسئولید.
مشخص کنید تا چه حد برای سلامتی خود ارزش قائلید
افرادی که ورزیده و سالم هستند اغلب اوقات به آن فکر می کنند. آن ها تمامی زندگی شان را حول رفتارها و فعالیت هایی سازمان دهی می کنند که برای آن ها یک زندگی طولانی و شاد بوجود می آورد.
ارزش های خود را در مورد سلامتی شفاف کنید.بعضی از ارزش های مرتبط با تندرستی و ورزیدیگ عبارتند از: خوشحالی، انرژی داشتن، زیبایی، انضباط، کنترل بر خود، پشتکار و ورزیدگی.کدامیک از ارزش ها برایتان دارای درجه اهمیت بیش تر است؟
تصویر ذهنی روشنی از سلامتی و تناسب اندام آینده خود داشته باشید
تصویر آینده بلند مدت شما برای سلامتی تان چیست؟ایده آل هایتان را مورد وضعیت سلامتی و تناسب اندام تان شرح دهید.اگر یک زندگی از هر جهت ایده آل و کامل داشته باشید، چه خواهید کرد و چگونه؟
برای تندرستی و وضعیت فیزیکی خود هدف های مشخصی تعیین کنید
تمرکز خود را برای دستیابی به شرایطی عالی و تناسب اندام قرار دهید، در وضعیت کنونی یک توصیف کامل و صادقانه از وضعیت فیزیکی خودتان تهیه کنید و مبنا یا معیاری برای مقایسه پیشرفت خود مشخص کنید.
دانش و مهارت های مربوط به حفظ سلامتی وتناسب اندام خود را به روز کنید
دانش و مهارت های لازم برای دست یابی و حفظ تندرستی و تناسب اندام را شناسایی کنید. یکی از عاقلانه ترین کارها این است که فرض کنید در مورد این بخش مهم از زندگی تان اطلاعات زیادی وجود دارد که شما هیچ چیز درباره آن ها نمی دانید. فرض کنید که بسیاری از آنچه را هم که می دانید غیر دقیق و ناقص است. یک دانش آموز بشوید. خود را در معرض همه ی ایده ها، اطلاعات و تاثیرات قرار دهید. با موضوع سلامتی و تناسب اندام طوری برخورد کنید که گویی در این مورد کشف های بزرگ و باور نکردنی به وقوع پیوسته، که همین طور هم هست و این که هر یک از این ایده های بزرگ می توانند تاثیر مهمی بر طول عمر و احساس شما نسبت به خودتان داشته باشد.
عادت هایی را که باعث حفظ سلامتی و تناسب اندام می شوند در خود ایجاد کنید
برای دستیابی به سلامت کامل فیزیکی و ذهنی اقدامات مهمی وجود دارد که می توانید هر روز و در راستای رسیدن به زندگی طولانی همراه با رضایت خاطر انجام دهید. هدف شما باید این باشد که آن ها را بیاموزید و بکار بگیرید بطوری که دیگر برایتان عادی شود.
هفت رمز سلامتی کامل
1.    اولین رمز سلامتی، نشاط و طول عمر داشتنِ وزن مناسب و حفظ آن است. یک فرمول ساده 6 کلمه ای برای کنترل وزن وجود دارد:"کمتر بخورید و بیش تر ورزش کنید."
2.    خوردن غذای مناسب. از غذاهای متنوعی که طیف گسترده از مواد غذایی را دارند استفاده کنید. تعریف یک رژیم غذایی عالی ساده است: میوه و سبزیجات بیش تر، پروتئین بدون چربی، مواد غذایی سبوس دار، آب زیاد و پرهیز مصرف زیاد از شکر، نمک و مواد غذایی تهیه شده با آرد سفید.
3.    انجام ورزش مناسب است. شما باید 3 تا 5 روز در هفته و هر روز 30 تا 60 دقیقه ورزش کنید.
4.    خواب و استراحت کافی. شما به 7 تا8 ساعت خوابِ شبانه نیاز دارید تا بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید. حداقل یک روز کامل در هفته کار نکنید و طی آن خود را مقید کنیدکه به هیچ وجه درگیر کار نشوید. تمام مدت روز هیچ فعالیتی که مربوط به کارتان باشد انجام ندهید.
5.    استفاده از مکمل های غذایی مناسب. اغلب غذاهایی که ما امروزه مصرف می کنیم حاوی ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بهترین عملکرد نیستند. رژیم غذایی متعادل از نظر متخصصان این است که شما باید در روز حدود 10 کیلو مواد غذایی مصرف کنید تا تمام مواد لازم برای سلامتی کامل تامین بشود. بادکتر خود مشورت کنید گاهی اگر بدنتان نیاز داشته باشد اضافه کردن فقط یک عنصر مانند آهن، سلنیوم یا کروم می تواند وضعیت سلامتی شما را دگرگون کند. می توانید خودتان هم تحقیق کنید و بهترین مواردی را که برای بهترین عملکرد خود نیاز دارید استفاده کنید.
6.    سیگار نکشید. سیگار کشیدن شاید بدترین کاری است که می توانید با بدن خود بکنید. سیگار کشیدن باعث بروز 32 نوع بیماری مختلف می شود. از سرطان بینی، حنجره، تارهای صوتی، ریه ومعده گرفته تا تصلب شریان ها، نارسایی قلبی، کاهش عملکرد مغز، بیماری های استخوان و از بین رفتن بافت های لثه که منجر به نَفسِ بد بو و دندان های فاسد می شود.
7.    عدم مصرف الکل. علت بروز بسیاری از مشکلات جسمی، ذهنی و اجتماعی مانند اختلافات خانوادگی، حوادث رانندگی، از بین رفتن کبد، آسیب مغزی و....
برای سلامتی و تناسب اندام خود برنامه زمان بندی شده روزانه تهیه کنید
فعالیت های روزانه ای را که برای دستیابی به سطح بالایی از سلامتی و حفظ آن لازم است انتخاب کنید آنها را بنویسید و بر اساس ساعت مرتب کنید.
برای حفظ سلامتی و تناسب اندام خود تعهد و عمل ایجاد کنید
به میدان بیاید و بازی را شروع کنید. برنامه ای را در جهت داشتن زندگی سالم و تناسب اندام برای تمام عمر آغاز کنید.
نیرو های بالقوه خود را بالفعل درآورید
قانون بزرگِ حاکم بر جهان و سرنوشت بشر این است: "موفقیت و شکست اتفاقی نیست."
برای موفقیت بیشتر در دنیای بیرون باید ابتدا روی دنیای درون کار کنید و در این زمینه رشد و پیشرفت کنید.گوته می نویسد: ((برای بیشتر داشتن،باید نخست بیشتر باشید.))
رشد شخصی و حرفه ای قدرتمند ترین ابزاری است که می توانید برای دست یابی به هدف های مورد نظرتان از آن ها استفاده کنید.
توانایی و نیروی ذهنی اغلب مردم با یکدیگر بسیار مشابه است. انسان ها دارای منابع عظیمی از توان بالقوه هستند که بر حسب عادت از آن بهره ای نمی برند.هر انسان دارای این توانایی است که بسیار فراتر ازآنچه هست بشود.
آبراهام مازلو می گوید داستان نسل بشر حکایت از مردان و زنانی است که ((خود را به بهای کمی می فروشند)). بیش تر مردم به چیزی بسیار کمتر از توانایی های واقعی شان راضی می شوند و انواع توجیهات و دلایل را برای عملکرد ضعیفشان ارائه می دهند.آنها خود را متقاعد می کنند یا اجازه می دهند با سست ترین شواهد متقاعد شوند که نیرو و توان کسانی را که موفق تر از آن ها هستند را ندارند. آنها به جای اینکه غل و زنجیرهای ذهنی خود را پاره کنند و از زندان ذهنی خود رها شوند یک زندگی متوسط را می پذیرند.
فرمول1000
اساس فرمول 1000 درصد قاعده بهبود گام به گام است که چنین می گوید: ((گام بزرگ برداشتن مشکل است اما گام کوچک برداشتن آسان است.))
اگر شما دائما به مطالعه، یادگیری وبه روز آوری مهارت ها، شفاف کردن هدف ها، تعیین اولویت های بهتر وواضح تر و تمرکز روی وظایف ارزشمند خود بپردازید می توانید بهره وری کلی و کارایی خودرا هر روز و برای مدت زمان نامحدودی به میزان 1/0 درصد افزایش دهید و این بهبود پنج روز در هفته ادامه پیدا کند، در پایان هفته میزان افزایش بهره وری شما 5/0 درصد و در پایان چهار هفته 2درصد خواهدشد. پس از گذشت 52 هفته میزان افزایش بهره وری نسبت به شروع کار به 26 درصد خواهد رسید. اگر شمابه یادگیری، رشد و موثر و کارا بودن خود ادامه دهیدظرف مدت ده سال میزان بهره وری شما 1004 درصد افزایش خواهدیافت.
هفت مرحله مربوط به فرمول 1000 درصد
1-    دو ساعت قبل از شروع کار از خواب بلند شوید و به مدت 1 ساعت در رشته ی خود مطالعه کنید. این زمان را که آن را زمان طلایی نامیده اند آهنگ باقی مانده روز را تعیین می کند. تلویزیون را خاموش کنید، روزنامه را کنار بگذارید. 60 دقیقه اول روز را صرف خودتان و ذهنتان بکنید. اولین ساعت روز جهت دهنده بقیه آن است.
2-    هر روز قبل از شروع به کار هدف های اصلی خود را مجددا بنویسیدو آن ها را مرور کنید. جمله ها را به زمان حال بنویسید درست مانند اینکه به هدف هایتان رسیده اید.
3-    برای کارهای هر روز از شب قبل برنامه ریزی کنید. با این کار، ذهن ناخودآگاه شما درحالی که خواب هستید روی این لیست کار می کند. هنگام بیدار شدن ایده هایی خواهید داشت که به شما در دستیابی به هدف های روزانه تان کمک می کند.
4-    همیشه روی با ارزش ترین استفاده از وقتتان تمرکز کنید. کاری را انتخاب کنید که بیش ترین تاثیر مثبت رادر زندگی شغلی تان داشته باشد.
5-    به برنامه های آموزنده صوتی گوش دهید.
6-    پس از هر تجربه کاری، عمل خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و از خود بپرسید: ((چه کاری را درست انجام دادم؟ و چه کاری را باید به صورت دیگر انجام می دادم؟)) این دو سوال موجب می شود شما از هر کاری که می کنید بیاموزید و رشد کنید.
7-    با هر مشتری احتمالی یا مشتری واقعی طوری رفتار کنید که گویی مبلغ بسیار زیادی از تولیدات و خدمات شرکت خریداری کرده و قرار است مجددا چنین کند. همین طور با افراد خانواده مانند باارزش ترین مردم جهان رفتار کنید زیرا واقعیت هم همین است.
برای جامعه تان موثر باشید
شما بدنیا آمدیده اید که از زندگیتان استفاده عالی بکنید. هرگز کسی مانند شما نبوده و نخواهد بود. شما بی نظیرهستید.ترکیب خاصی از استعدادها و توانایی ها، احساسات،ایده ها وطرز تلقی ها،شما را از تمام موجوداتی که تا ابد وجود خواهد داشت متمایز می کند.
استیون کاوی در پرفروش ترین کتاب سال خود به نام هفت عادت مردمان بسیار موفق می نویسد: چهارهدف مهم زندگی عبارتند از: زندگی کردن،دوست داشتن،یادگرفتن و باقی گذاشتن میراث مفید.
درطول تاریخ افرادی که برجامعه خود تاثیر واقعی به جاگذاشتن معتقد بودند که زندگی آنها دارای معنی و هدف خاصی است.آنها باور داشتند که وجودشان در زمین برای این است که برای خدمت به بشریت باید کار بزرگی انجام دهند.نمونه ای از افراد بزرگی که خود را وقف خدمت به بشریت کردند را می توانیم به آلبرت شوآیتزر و مادر ترزا و باغچه بان و ... اشاره کنیم.
ارزش های انسان دوستانه خود را مشخص کنید
وقت و پول خود را صرف فعالیت های معنوی هدفمند کنیدو یا سعی کنید از راه سیاسی و اقتصادی تاثیرگذار باشید. وجه مشترک عشق به خدمت است افرادی بیشترین تاثیر را برجامعه شان می گذارند که عاشق خدمت به مردم باشند.
به شکوفایی معنوی وآرامش درونی برسیم   
همه ما تمایل به اتصال به موجودی بالاتر و بزرگتر از خودمان داریم. این تمایل درونی بصورت طبیعی و خود به خود ایجاد می شود و اغلب بدون هدایت با آموزش خاصی بوجود می آید.
شکوفایی معنوی یک موضویع پیچیده و جدال برانگیز است افراد معتقد به هر دین و مذهبی معمولا مطمئن هستند که ایده های آنها در مورد خداوند درست است و بقیه همه در اشتباهند و با درجات مختلف در گمراهی بسر می برند. جنگ های مذهبی از خوفناک ترین جنگ های تاریخ است که وقوع آنها به سبب اختلاف نظر در عقاید، اصول وتفسیرهای معنوی بوده است.
بیشتر ادیان می گویند که خداوند خدای عشق، رحمت و گذشت است اما شگفت آور است که به نام خداوندچه اعمال خشونت آمیزی صورت گرفته و یا در حال انجام است.
شکوفایی معنوی متعالی ترین و مهمترین کمالی است که کسی می تواند دنبال کند. شکوفایی معنوی، اگر درست درک شود، می تواند کلید آرامش، کامیابی، رضایتمندی و تکامل فردی باشد.
ارسطو در کتاب اخلاق نیقوماخوس وجه مشترک انسان ها را تمایل به شاد بودن می داند.
زیگموند فروید به پیروی از نظریات ارسطو آن را اصل لذت می داند فروید می گوید که انسان ها مشتاق دستیابی به لذت، دوری از رنج و متمایل به آسایش و دوری از هر نوع ناراحتی فیزیکی، احساسی و مالی هستند.
والاترین فضیلت انسان 
والاترین فضیلت برای انسان آرامش درون است. میزان موفقیت خود را براساس میزان شادی و آرامش درونی و اینکه در مورد خود ودنیایتان چه احساسی دارید بسنجید. آرامش موقعی حاصل می شود که به ندای باطنی گوش دهید و چیزهایی را بگویید و انجام دهید که آنها را کاملا درست بدانید.یک اصل ساده برای آرامش درون باور این است که یک قدرت یا موجود مافوق وجود دارد که ما را بسیار دوست دارد، می شناسد، درک می کند و بهترین چیزها را برای ما می خواهد. مهم نیست او را چه بنامیم. در سایه پذیرش این قدرت مافوق در جهان و با گوش دادن به ندای درونمان  می توانیم به او پناه ببریم، او خیر ما را می خواهد و ما را در جهت گفتار و کردار درست هدایت می کند و به ما آرا مش می دهد.
تمرین تنهایی
یکی از مؤثر ترین تمرینات معنوی، خلوت نشینی و مراقبه است. پاسکال می نویسد: ((تقریبا تمام مشکلات انسان نشات گرفته از این واقعیت است که او نمی تواند برای مدتی در یک اتاق با خودش خلوت کند.))
اگرواقعا به دنبال پاسخی برای یک پرسش، راه حلی برای گرفتاری یا مشکلی باشید به خلوت پناه ببرید گوشه ساکت و آرامی را انتخاب و به مدت 60 دقیقه آرام بگیرید.درطی این مدت ذهن شما شفاف می شود و پس از حدود 30 دقیقه مراقبه احساس شادی می کنید.شما با جهان احساس یگانگی می کنید وسپس در لحظه ای خاص ایده ها و افکار به ذهنتان راه می یابد.
قانون طلایی
((با دیگران همان گونه رفتار کن که میل داری با تو رفتار کنند.)) حقایق بزرگ ساده اند.
این قانونی است طلایی که می توان آن را به تمامی رفتار و عاداتمان بسط داد.
اصل جهانی
((چنان زندگی کن که گویی هر عمل تو به یک قانون جهانی تبدیل می شود))
این اصلی مشترک در آیین های مذهبی جهان است که توسط ایمانوئل کانت به بهترین وجه بیان شده و او آن را اصل جهانی نامیده است.
ایده عجیبی است! تصور کنید که هر کس چنان زندگی و رفتار کند که گویی همه افراد دقیقا به همان روش عمل خواهند کرد. مجسم کنید رفتارهمه با مردم مانند رفتار شما با آنها باشد.
چهار سؤال بزرگ
این سؤالات به شما کمک می کندتا اصل جهانی را در زندگی خود بکار بگیرید.
1-    اگر همه درست مثل من عمل می کردن، دنیا به چه صورت بود؟
2-    اگر همه درست مانند من بودند، کشور من چگونه جایی بود؟
3-     اگر همه درست مانند من بودند، سازمان من به چه صورتی در می آمد؟
4-    اگر همه اعضای خانواده من همه درست مانند من بودند، خانواده ام چگونه بود؟
طریق شکوفایی معنوی
در هر شرایطی به دنبال خوبی ها باشید. از هر مشکل یا شکستی چیزهایی را که برایتان سودمنداست بدست آورید. ایمان کامل داشته باشید وبدانید برای هر اتفاقی که برایتان رخ بدهد دلیل محکمی وجود دارد. درس گرفتن از آنچه اکنون برای ما اتفاق می افتد به ما کمک می کند تا در آینده موفق تر و راضی تر باشید.
نورمن وینسنت پیل می گوید: ((وقتی خداوند می خواهد هدیه ای به ما بدهد، آن را دریک مشکل می پیچد هر چه بزرگتر باشد مشکل بزرگتر است.))
در هر مشکلی به دنبال درسی پرارزش باشید، با ایمان کامل به اینکه نیرویی مراقب شماست و هر قدم شما را هدایت می کند. هنگامی که با این طرز تفکر به مسائل نگاه کنید از اتفاقات خوبی که برایتان می افتد شگفت زده خواهید شد.
هفت درس برای زندگی در قرن بیست و یکم
1-    زندگی شما هنگامی بهتر می شوید که شما بهتر شوید.
2-    مهم نیست از کجا آمده اید. نکته اساسی این است که به کجا خواهید رفت؟
3-    هر کاری که ارزش خوب انجام شدن را داشته باشد، در ابتدا ارزش بد انجام شدن را دارد.
4-    میزان آزادی شما بستگی به تعداد انتخاب هایتان دارد.
5-    درون هر مسئله یا مشکلی که تجربه می کنید هسته سود یا منفعتی وجود دارد که از آن مشکل یا مسئله بزرگ تر است.
6-    برای هر هدفی که معین کنید می توانید هر چه را که لازم است بیاموزید.
7-    تنها محدودیت های ایجاد شده در مورد آنچه می توانید باشید یا انجام دهید آن هایی است که با ذهنتان برای خود خلق می کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد